W dniach 20 czerwca oraz 1 lipca 2025 roku w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej w Jedliczu odbyły się całodniowe warsztaty psychologiczne dla nauczycieli pt. „Moc edukacji pozytywnej” oraz „Komunikacja z młodzieżą”, prowadzone przez doświadczonego trenera i psychologa – pana Łukasza Moczałę. Realizacja warsztatów była możliwa dzięki uczestnictwu naszej szkoły w projekcie pn. „Poprawa jakości kształcenia ogólnego w Liceum Ogólnokształcącym im. M. Konopnickiej w Jedliczu”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz z Budżetu Państwa, w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021–2027, Priorytet FEPK.07 – Kapitał ludzki gotowy do zmian, Działanie 07.12 – Szkolnictwo ogólne.
Moc edukacji pozytywnej – budowanie dobrej atmosfery w szkole
Podczas pierwszego dnia warsztatów nauczyciele mieli okazję przyjrzeć się bliżej założeniom edukacji pozytywnej, która łączy wiedzę psychologiczną z praktyką edukacyjną. Warsztaty koncentrowały się na wzmacnianiu kompetencji wychowawczych i budowaniu pozytywnego klimatu w klasie i w relacjach nauczyciel–uczeń.
Poruszane zagadnienia obejmowały m.in.:
- budowanie poczucia własnej wartości u uczniów i wspieranie ich rozwoju emocjonalnego,
- stosowanie języka korzyści i konstruktywnego feedbacku,
- wzmacnianie motywacji wewnętrznej uczniów oraz ich zaangażowania w proces edukacyjny,
- praktyczne strategie zarządzania klasą i redukcji napięć emocjonalnych,
- profilaktykę wypalenia zawodowego i dbałość o dobrostan psychiczny nauczyciela.
Wspólnie wypracowano sposoby na budowanie środowiska szkolnego opartego na wzajemnym szacunku, empatii i poczuciu wspólnoty.
Komunikacja z młodzieżą – słuchać, rozumieć, wspierać
Druga część warsztatów, zrealizowana 1 lipca, skupiła się na niezwykle ważnym aspekcie codziennej pracy nauczyciela, jakim jest efektywna i empatyczna komunikacja z uczniami. Uczestnicy analizowali:
- style komunikacyjne i ich wpływ na relacje z młodzieżą,
- sposoby reagowania w trudnych rozmowach i sytuacjach konfliktowych,
- komunikację wspierającą rozwój ucznia i budującą zaufanie,
- rolę emocji w procesie porozumiewania się oraz znaczenie komunikacji niewerbalnej,
- metody aktywnego słuchania oraz stawiania jasnych, wspierających granic.
Warsztaty miały charakter interaktywny, obfitowały w dyskusje, ćwiczenia zespołowe oraz wymianę doświadczeń. Biorący w nich udział pedagodzy podkreślali dużą wartość merytoryczną zajęć oraz ich praktyczne zastosowanie w codziennej pracy pedagogicznej.
W stronę nowoczesnej, świadomej edukacji
Dzięki realizacji projektu i współpracy z wykwalifikowanymi specjalistami, kadra pedagogiczna naszego liceum zyskała możliwość poszerzenia wiedzy oraz rozwinięcia kluczowych kompetencji wychowawczych i interpersonalnych. Tego rodzaju działania przyczyniają się nie tylko do podniesienia jakości kształcenia, ale także do budowania przyjaznego, bezpiecznego środowiska szkolnego, w którym młodzi ludzie mogą wzrastać, rozwijać się i czuć się ważni.
Dziękujemy panu Łukaszowi Moczale za inspirujące i mądre prowadzenie warsztatów.